Elektronische identiteitskaart

Wat?

De e-ID is klein en stevig als een bankkaart en de microchip bevat de gegevens die op de kaart afgedrukt staan plus je adres. Als de e-ID beschadigd is, is de kans groot dat je ze niet meer kan gebruiken. Stop de kaart dus niet zomaar in je achterzak, laat ze niet rondslingeren en stel ze niet bloot aan water of extreme temperaturen.

De kaart heeft een geldigheidsduur van zes jaar voor minderjarigen (vanaf 12 jaar), 10 jaar voor meerderjarigen. Voor personen ouder dan 75 jaar is de kaart 30 jaar geldig.

Pin- en pukcode

Net zoals een bankkaart of een gsm is de e-ID beveiligd met een pincode. Dit is een geheime code die jij alleen kent en die de chip op de kaart activeert. Geef deze code dus aan niemend door en bewaar ze ook niet op een papiertje in je portefeuille. Ben je toch bang dat je de code zou vergeten, houd ze dan bij op een andere plaats en vermeld zeker niet dat het de code van je e-ID is. Als je de kaart ontvangt op het gemeentehuis, kan je de pincode veranderen in een combinatie die je gemakkelijk kan onthouden.

De pukcode, die je samen met de pincode ontvangt, moet je goed bewaren. Als je de pincode verliest of vergeet of als je driemaal een foute code hebt ingetikt, kan je met de pukcode nog altijd in het gemeentehuis terecht om het probleem op te lossen. De pukcode kan je niet aanpassen.

Hoe aanvragen?

  • Iedereen wordt persoonlijk uitgenodigd om zich aan te bieden op het gemeentehuis. Je brengt mee: je persoonlijke uitnodiging, je huidige identiteitskaart, 20,70 euro en een recente reglementaire pasfoto (zowel zwart-wit foto's als kleurenfoto's) met witte egale achtergrond. Bekijk hier de vereisten voor een goede pasfoto.
  • Als je je aangeboden hebt op de bevolkingsdienst met de nodige documenten, wordt het basisdocument voor je nieuwe kaart opgemaakt en verzonden naar de firma die belast is met de aanmaak van de kaarten.
  • Deze firma maakt en levert de gepersonaliseerde kaart aan het gemeentebestuur.
  • Je ontvangt thuis per post je pin- en je pukcode. en je gaat naar het gemeentehuis, waar de elektronische identiteitskaart geactiveerd wordt en je ze overhandigd krijgt.

Verlies of diefstal?
1. doe aangifte bij de politie; de politie blokkeert je e-ID
2. als je niet meteen terecht kan bij de politie:
        1. DOCSTOP verwittigen via 00800 2123 2123 (gratis nummer).
            Indien dit nummer niet bereikbaar is, gebruik het nummer +32 2 518 2123 
            (https://www.docstop.be/DocStop/)
        2. Later aangifte bij de politie doen

  • Bij het terugvinden van je identiteitskaart BINNEN DE ZEVEN DAGEN na aangifte, onmiddellijk de bevolkingsdienst en de politie verwittigen, zodat de elektronische functie van de identiteitskaart opnieuw kan geactiveerd worden door de dienst Bevolking en de gevonden kaart kan onseind worden door de politie.
  • Ingeval de verloren of gestolen kaart NIET BINNEN DE ZEVEN DAGEN na de aangifte bij de politie wordt teruggevonden, moet de houder van de kaart een nieuwe kaart aanvragen op de bevolkingsdienst van de gemeente (pasfoto + 22,70 euro meenemen).
  • Spoedprocedure zeer dringende aanvraag wegens aanvraag of hernieuwing: 198,30 euro
  • Spoedprocedure dringende aanvraag wegens aanvraag of hernieuwing: 110 euro
  • Spoedprocedure zeer dringende aanvraag wegens verlies, beschadiging, diefstal: 200,30 euro
  • Spoedprocedure dringende aanvraag wegens verlies, beschadiging, diefstal: 112 euro
 

Contact

Bevolkingsdienst
Kerkplein 17, 2220 Heist-op-den-Berg
Tel. 015 22 86 70, fax 015 24 95 98,
mail bevolking@heist-op-den-berg.be

Openingsuren loket

Ma: 9 - 12 uur en 16 - 19 uur
Di, wo, do, vr: 9 - 12 uur 
Za: 9 - 11.30 uur op 1/7, 8/7, 19/8 en 26/8

Van 15 juli tot 15 augustus zijn de loketten op zaterdag gesloten.

Telefonisch contact

Ma, di, wo, do: 9 - 12 uur en 13.30 - 16 uur
Vr: 9 - 12 uur